Mağazada yapmış olduğunuz alışverişe müteakip ödeme yapmak için gittiğiniz kasada, ödeme işleminizi gerçekleştirmek için telefonunuza bir kod geleceğinin söylendiği ve doğrulama kodunu söyleyip işleminizi tamamlamanız neticesinde ise alışverişinizi tamamladığınız mağazadan ardı arkası kesilmeyen ticari elektronik iletiler almaya başladığınızı duyar gibiyiz.
Sizden istenen doğrulama kodunu içeren mesajı göndermeden önce tarafınıza veri sorumlusunca bilgilendirme yapılmaması yahut doğrulama kodu iletisinden önce bir aydınlatma metni gönderilmemesi tarafınızın açık rızasının alınmadığı anlamına gelmektedir.
Açık rızanın alınması için öncelikle kişinin rıza gösterdiği konunun ne olduğuna dair detaylı bir bilgilendirilme yapılmalıdır. Rıza gösterme şartı zaten bilgilendirme yapılmasını sağlama amacıyla getirilmiştir ancak pek çok mağaza/marka bu noktada bilgilendirme yapmadan SMS ile bir kod göndererek kodun tüketici tarafından ilgili çalışana söylenmesi ile sonraki ticari iletileri göndermek için onay almış gibi hareket edip aydınlatma yükümlülüğünü ihlal etmektedir.
Aydınlatma yükümlülüğü ve açık rıza alınması birbirinden farklı iki ayrı işlemdir. Aydınlatma yükümlülüğü yerine getirilmeden kişisel verilerin işlenmesine dair onay alındığından bahsedilemeyeceği gibi bu iki farklı işlemin tek bir eylemde gerçekleşmesi de KVKK (Kişisel Verilerin Korunması Kanunu) kapsamında amaca hizmet etmemektedir.
Konu hakkında daha fazla bilgi edinmek için here tıklayarak Kişisel Verileri Koruma Kurumu’nun ilgili duyurusuna ulaşabilirsiniz.
KAYNAK: