Son yıllarda hem Türkiye’de hem de dünyada büyük bir gelişme gösteren e-ticaret sektörü, geleneksel ticaretten farklı, kendine özgü özellikler barındıran bir dünya. Bu dünyanın kuralları da ticaret sektörüne ait yasalarla bazı noktalarda benzerlik, bazı noktalarda ise farklılıklar gösteriyor. Bir e-ticaret girişimcisinden online (çevrimiçi) alışveriş yapan kullanıcıya kadar sektöre has bilinmesi ve uyulması gereken birtakım yasal kurallar bulunuyor.
Satış Öncesinde Uyulması Gereken Kurallar
E-ticaret firmaları, kullanıcıların kolaylıkla ulaşabilecekleri şekilde ana sayfalarda, kendilerini tanıtan bilgilere yer vermek zorunda. Merkez adresleri, iletişim numaraları, işletme adı ya da tescilli marka gibi bilgilere, ziyaretçiler tarafından kolaylıkla ana sayfadan ulaşılabilmeli.
E-ticaret firmaları, satış gerçekleşmeden önce, ürün veya hizmetle ilgili bilgi, satın almaktan vazgeçilmesi durumunda gereken şartlar ve uyuşmazlık yaşanması halinde yapılması gerekenler konusunda kullanıcıları bilgilendirmekle yükümlüdür. Toplam fiyat bilgisi ve ek masraflar gösterilirken ön bilgilendirme yapıldığına dair kullanıcıdan onay almak da zorunluluklar arasında yer alır.
Mesafeli Sözleşme gösteriminde “cayma hakkına ilişkin maddeler” 16 punto ile diğer maddeler ise en az 12 punto ile yazılmalıdır.
E-ticaret sitesinin ara yüzünde alınan ürün, ek masraflar, toplam bedel gibi bilgilerin yer aldığı sipariş özetine yer verilmelidir. Ayrıca bu sayfada, kullanıcının alışverişten vazgeçmesini ya da siparişini değiştirmesine imkan tanımak da firmaların uyması gereken kurallardandır.
Satış Sonrasında Uyulması Gereken Kurallar
Ön bilgilendirme kurallarına uyularak yapılan online (çevrimiçi) alışverişlerin ardından siparişin alındığına dair bilgi mutlaka tüketiciye verilmelidir. SMS, telefon, e-posta gibi araçlardan birini kullanarak tekrar bilgi verilmesi de zorunludur.
Siparişin tamamlanmasının ardından onaylanan mesafeli sözleşme, elektronik ya da fiziki ortam aracılığıyla tüketiciye gönderilmelidir. Yıllık cirosu 5 milyon TL’yi aşan firmalar e-fatura uygulamasına geçmek konusunda zorunlu tutulurken daha az ciroya sahip e-ticaret firmaları da e-arşiv ve e-fatura uygulamalarını tercih edebilir.
Satış işleminin gerçekleştirilmesinin ardından, e-ticaret sitesinde belirtilen süre içerisinde ürün mutlaka tüketiciye teslim edilmelidir. Eğer herhangi bir teslim süresi belirtilmemişse sipariş tarihinden itibaren 30 gün içerisinde teslimat gerçekleştirilmelidir. Teslimat süresinin aşılması durumunda tüketici, sözleşmeyi feshederek yasal faiziyle birlikte ödediği bedeli talep edebilir.
Cayma Hakkı ve Ürün İadesi
Tüketici, ürün ve hizmetin satın alınmasının ardından 14 gün içerisinde sözleşmeden cayabilir. E-ticaret sitesinde kampanyalı ürünlerin iade edilemeyeceğine dair bir ifade bulunmasının hükmü yoktur, tüketici satın aldığı kampanyalı ürünü de süresi içerisinde pek tabii iade edebilir. Bunu yaparken de herhangi bir sebep göstermesine ya da cezai bedel ödemesine gerek yoktur. Ancak çabuk bozulabilen ya da son kullanma tarihi geçebilecek ürünlerle iadesi hijyen kurallarına uygun olmayan ürünler için istisnalar mevcuttur.
Cayma hakkını kullanmak isteyen tüketiciler, bu durumu e-ticaret sitesine bildirdikten sonra firmalar 14 gün içerisinde ücret ve kargo gibi bedelleri iade etmek zorundadır. Tüketiciler ise cayma hakkını kullandıklarını bildirmelerinin ardından 10 gün içerisinde ürünü, e-ticaret firmasına iletmelidirler.
Keyifli alışverişler!